Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 5.344.966
€ 5.110.000
€ 4.578.000
Vreemd vermogen
€ 33.604.230
€ 33.790.000
€ 35.046.000
Resultaat
-/- € 33.939
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.894.127
€ 1.938.833
€ 1.995.978
Bron
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Beleidsvoornemens
Samen veiligheid versterken
Veiligheidsregio IJsselland blijft in 2024 continu klaar staan met kennis, mensen en middelen om de kerntaken goed uit te voeren: het versterken van veiligheid, beperken van risico’s waar het kan en bestrijden van incidenten wanneer dat moet. De veiligheidsregio investeert daarvoor in vakmanschap van medewerkers, in verbinding met onze partners en in een sterke interne binding met ons vak en onze collega’s. Nieuwe ontwikkelingen en risico’s in het veiligheidsdomein vragen om een flexibele invulling van onze rol en wijze van samenwerken met onze partners.IJssellands fundament
Vanuit onze wettelijke basis werken we toe naar een breder IJssellands fundament. Dat fundament bestaat uit vijf onderdelen:
1. Samenwerken met onze partners, collega veiligheidsregio’s, collega’s in het
aangrenzend deel van Duitsland, organisaties en inwoners. Én deze samenwerking
waar nodig versterken.
2. Helpen: daar waar we gevraagd worden en we waarde kunnen toevoegen.
3. Flexibel en adaptief opereren en blijven leren en ontwikkelen, zowel in de operatie als
in de bedrijfsvoering.
4. Transparant en voorspelbaar zijn in brede zin, van de aanpak van crises tot de
financiële verantwoording.
5. Informatiegestuurd werken: pro-actief informatie verzamelen, verrijken en delen.Acties om het IJssellands fundament te versterken
We gaan door op de ingezette weg en versterken het IJssellands fundament. Door dit samen met onze partners te doen, kunnen we van grotere meerwaarde voor de samenleving in IJsselland zijn. Dit betekent:
1. Risicogericht werken als basis van ons werk. We delen samen met onze partners informatie. Het gezamenlijk duiden van deze informatie geeft meerwaarde. Op basis
hiervan signaleren en monitoren we risico’s en zetten acties uit.
2. De crisisorganisatie is inzetbaar voor de klassieke crises, maar ook voor nieuwe, meer onvoorziene en langdurige crises. Dit betekent dat we:
a. de crisisorganisatie flexibeler gaan maken, waardoor sneller kan worden open afgeschaald.
b. competenties ontwikkelen waardoor de crisisfunctionarissen inzetbaar zijn ongeacht welke soort crisis en duur van de crisis. Minder gericht op inhoud, meer gericht op
flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
3. Doorontwikkeling van de uitrukorganisatie van de brandweer: evenwichtig, op maat, flexibel en dynamisch. Passend binnen de kaders van het dekkingsplan en de Europese
regelgeving.
4. Het vergroten van burgerkracht binnen het programma Veilig leven.
5. De nieuwe Meldkamer Oost Nederland gebruiken als katalysator voor de (operationele) samenwerking binnen de Oost-5 veiligheidsregio’s.Ontwikkelingen
We zorgen dat we aangesloten zijn bij de 'drie grote werken' die de komende jaren door de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) voorrang hebben gekregen. Dit zijn:
1. Toekomstbestendige brandweerzorg
2. Herziening van het brandweeronderwijs
3. Bovenregionale crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening1. Toekomstbestendige brandweerzorg
Met Europese regelgeving als directe aanleiding en goed werkgeverschap als drijvend motief, houden we de organisatievormen, waarbij brandweervrijwilligers gekazerneerd of geconsigneerd zijn tegen het licht. Tevens maken we nieuwe keuzes over de organisatievorm en/of de aanstelling van vrijwilligers. Met het nieuwe dekkingsplan als uitgangspunt wordt ook de gehele regionale uitrukorganisatie beoordeeld en worden er nieuwe scenario's uitgewerkt. Dit met als doel om de huidige uitrukorganisatie te verbeteren.
2. Herziening van het brandweeronderwijs
Op landelijk niveau wordt de komende jaren gewerkt aan de herziening van het brandweeronderwijsstelsel om het brandweeronderwijs te verbeteren en te vereenvoudigen.
Vanuit IJsselland denken we mee met deze ontwikkelingen en bekijken we welke invloed deze op onze organisatie hebben.3. Bovenregionale crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening
In 2024 zal het risicogericht werken een steeds vastere basis krijgen. We moeten ons niet organiseren op de crisis die we hebben gehad, maar zorgen voor slagkracht en flexibiliteit om in te spelen op de behoefte van morgen. Dit doen we binnen een gezamenlijke verwachting dat het crisislandschap de komende jaren nog complexer wordt voordat het mogelijk weer vereenvoudigd.Dit betekent dat het risicoprofiel dynamischer moet zijn en gericht op zowel een lange als meer korte termijn. Dat we meer gezamenlijk met partners risico's te signaleren, gezamenlijk duiden, gezamenlijk ieders rol te bepalen en acties uitzetten. Het kunnen signaleren en duiden van dat wat ons bedreigt helpt voor de bewustwording, maar leidt niet automatisch tot voorkomen of verminderen van de effecten of tot goede voorbereiding op een eventuele respons. Het gezamenlijk ontwikkelen van voorwaarts handelend vermogen, samen proberen om voor de bal uit te komen zal een belangrijk ontwikkelpunt blijven.
Door een veiligheidsinfomatieknooppunt (VIK) te ontwikkelingen, zijn we beter in staat om risico's vroegtijdig te signaleren, analyseren en te duiden. Bij de ontwikkeling van het VIK gaat speciale aandacht uit naar een multi-plus-disciplinaire duiding van dat wat ons bedreigd of kan bedreigen. De VR heeft hierbij een faciliterende, organiserende en coördinerende rol.
Alle multi-plus-partners uit de veiligheidsketen, zowel lokaal als nationaal worden hier zo
goed mogelijk op aangesloten.Activiteiten zoals planvorming, opleiding, training en oefening, risicocommunicatie, veilig leven kunnen daarmee afgestemd worden op de risico's die voor dat moment het meest actueel zijn. Deze ontwikkeling past in de landelijke lijn om informatiegestuurd de veiligheid te versterken. Landelijk wordt vanuit het Rijk KCR2 (knooppunt coördinatie rijk regio’s) opgebouwd om dynamische informatie-uitwisseling tussen overheidsorganisaties op alle niveaus in het veiligheidsdomein mogelijk te maken. Vanuit de veiligheidsregio’s sluiten we hier op aan door vanuit onze eigen sector VIK’s te gaan vormgeven. Hierin werken we intensief samen binnen Oost-5 verband.
Programma Opvang Vluchtelingen IJsselland
Het Programma Opvang Vluchtelingen IJsselland wordt in 2023 gecontinueerd, inclusief de
organisatorische aansturing vanuit de veiligheidsregio. Het jaar 2023 wordt benut om opties te verkennen en hierover besluiten te nemen, afhankelijk daarvan krijgt het programma een vervolg in het jaar 2024.Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een risicoprofiel. Dit profiel is in 2017 als onderdeel van het risicomanagement uitgewerkt en niet meer volledig actueel. Het profiel bestaat uit de tien risico’s waarbij de kans maal (financieel) effect in 2017 het hoogst was. Op basis van de analyse van 2017 is een benodigd weerstandsvermogen (algemene reserve) berekend van € 1,18 miljoen. Het beschikbare weerstandsvermogen is echter lager en bedraagt € 1,0 miljoen. De omvang van het weerstandsvermogen (de algemene reserve) is gebaseerd op een rekenregel van 2,5% van de totale uitgaven die bij de start van de veiligheidsregio in 2014 bestuurlijk is vastgesteld.
Recent is een externe toets uitgevoerd op de meerjarenbegroting 2024 – 2027 van Veiligheidsregio IJsselland. Hierbij is mede gekeken naar de risico’s die door IJsselland worden gesignaleerd ook in vergelijking met vier andere vergelijkbare veiligheidsregio’s. In totaal worden door de vijf veiligheidsregio’s samen (dus inclusief IJsselland) circa 50 risico’s gesignaleerd in de P&C cyclus. Veiligheidsregio IJsselland heeft 27 risico’s gesignaleerd en dat is meer dan gemiddeld. Dit is een indicatie dat IJsselland relatief meer risico’s onderkent in haar P&C cyclus. Door de andere veiligheidsregio’s worden ook risico’s gesignaleerd die IJsselland niet benoemt. Hiervan zijn circa 15 die ook voor IJsselland van toepassing kunnen zijn en die bij de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel mee worden genomen.
Hoewel IJsselland relatief veel risico’s signaleert, dateert de meer gedetailleerde risicoanalyse dus van 2017. Met gebruikmaking van de geïnventariseerde risico’s in de vier andere veiligheidsregio’s wordt voor medio 2023 een gedetailleerde risico-inventarisatie en -analyse uitgevoerd. Deze inventarisatie wordt uitgevoerd met alle leidinggevenden en leidt tot een vastlegging van de risico’s in een geactualiseerde risicomatrix.
Bij deze exercitie zal meer aandacht, dan in 2017, worden besteed aan:
- het formuleren van beheermaatregelen waarmee de effecten van risico’s worden verminderd of voorkomen.
- het benoemen van eigenaren van risico’s en beleggen van de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de beheermaatregelen.De andere veiligheidsregio’s, waarmee vergeleken is, wijzen op het grote belang van het formuleren van beheermaatregelen. Hiermee kan ook een mogelijke beroep op het weerstandsvermogen worden beperkt. Het voornemen is om vanaf 2023 jaarlijks, aan de hand van een eenvoudige methodiek, met alle leidinggevenden de risicomatrix inclusief beheermaatregelen actueel te houden. Naast mogelijke financiële effecten van risico’s wordt hierbij ook gekeken naar de effecten op de continuïteit van de bedrijfsprocessen en het imago van Veiligheidsregio IJsselland.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 1.705.000
€ 1.705.000
€ 1.705.000
Vreemd vermogen
€ 10.487.000
€ 7.669.000
€ 7.384.000
Resultaat
€ 811.000
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.077.000
€ 1.177.000
€ 1.345.000
Bron
Jaarrekening 2022
Begroting 2024
Begroting 2024
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Zie beleidsvoornemens. De hier genoemde programmalijnen worden opgepakt.
Voor 2023 is het onduidelijk of de corona pandemie nog steeds invloed heeft op de werkzaamheden van de GGD. Ook zijn er verschillende ontwikkelingen waarvan de (financiële) gevolgen nog niet duidelijk zijn.
Risico's
De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit niet te voldoet, dan kan de gemeente worden aangesproken naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling.
De (financiële) onzekerheden met betrekking tot de corona pandemie vormen nog steeds een risico voor wat betreft de werkzaamheden en financiën van de GGD.
- Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 516.536
€ 316.000
€ 316.000
Vreemd vermogen
€ 2.885.937
€ 3.248.289
€ 3.144.387
Resultaat
€ 171.154
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 624.000
€ 1.064.455
€ 1.099.728
Bron
Voorlopige jaarcijfers 2022
Begroting 2023
(ontwerp) begroting 2024
Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst verstrekt milieuvergunningen aan bedrijven, houdt toezicht op de naleving van milieuregels en handhaaft als milieuregels worden overtreden. Daarnaast adviseert de OD over energiebesparing, bodembescherming, geur- en geluidhinder, luchtkwaliteit, asbest, afvalverwerking en veiligheid. Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst kenmerkt. Onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom: Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
Ontwikkelingen
Aan het Programma ‘Samen Toekomstbestendig' is in 2022 en 2023 volop uitvoering gegeven.
Zo is er een efficiencyslag gemaakt, de formatie meer passend gemaakt bij het werk wat er ligt, en ligt er ook een duurzame begroting 2023 op basis van nieuwe uitgangspunten. Tot en met de begroting 2022 was de bijdrage van de deelnemers gebaseerd op de ingebrachte uren. Die uren zijn uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal ingebrachte uren. Het berekende percentage vormde het aandeel de kosten van de begroting. Naast interne ontwikkelingen zijn er diverse externe factoren geweest die bepalend zijn voor het werk van de Omgevingsdienst. Denk aan de invoering Omgevingswet per 1-1-2024, en thema's als toekomstbestendige veehouderij (stikstofproblematiek), circualaire economie, ondermijning, energie/duurzaamheid, etc.
De Omgevingsdienst zal zich aankomende jaren versterken middels het programma Interbestuurlijk programma 'Versterking VTH-stelsel.Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Er zijn bovendien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals hierboven geschetst. Datakwaliteit en daaromheen het hele ICT-thema blijft een kwetsbaar gegeven.
In juni 2018 stelde het Algemeen Bestuur de documenten nota ‘Kaders weerstandsvermogen’ en nota ‘Weerstandsvermogen’ vast. De laatstgenoemde nota gaat vooral in op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico-inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd. Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. De risicoinventarisatie zoals is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting.
- Verbonden partij
GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 0
n.n.b.
n.n.b
Vreemd vermogen
€ 5.276.000
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 2.207.000
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 393.363
€ 484.000
€ 506.000
Bron
Def. jaarrekening GBLT
begroting 2023 GBLT
Begroting 2024 GBLT
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
De Missie en Visie van GBLT is in 2022 aangepast.
Missie - We verzorgen het hele lokale belastingproces voor onze deelnemende waterschappen en gemeenten. Dat doen we met aandacht voor de maatschappelijke vraagstukken en met een zo hoog mogelijke service voor onze klanten.
Visie - GBLT maakt zich sterk voor goede uitvoering van lokale belastingen: eenvoudig als het kan, persoonlijk als het nodig is.Ontwikkelingen
De Wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 juli 2022 aangepast en eind 2022 is een ambtelijke werkgroep gestart om met voorstellen te komen hoe hier mee om te gaan. De planning is om dit traject voor het einde van 2023 af te ronden.
Verder is het project sociaal incasseren in 2022 verder opgepakt en is veel aandacht besteed aan begrijpelijke communicatie met de belastingbetalers.
Intern is continue aandacht voor de verbetering van de interne processen en zijn nieuwe ontwikkelingen opgepakt om de kwaliteit van de aanwezige en benodigde data op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en te houden.
Vanaf 2022 voert GBLT diverse belastingwerkzaamheden uit voor de gemeente Ommen. Dit gebeurt op basis van een Dienstverleningsovereenkomt. De intentie is dat de gemeente Ommen vanaf 2024 formeel toetreedt tot de GR GBLT.Risico's
Het grootste risico betreft geen tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. Gelet op de huidige situatie wordt dit risico als laag ingeschat.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 35.450
€ 36.283
€ 38.000
Bron
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
€ 1.652.606
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 61.787
€ 70.031
€ 73.931
Bron
Jaarrekening 2022
begroting 2024
Begroting 2024
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten. Met ingang van 2023 is er een nieuw inkoopmodel jeugd. De komende jaren worden de effecten van het inkoopmodel gemonitord.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 554.000
€ 504.000
€ 504.000
Vreemd vermogen
€ 13.435.000
€ 11.974.000
€ 11.857.000
Resultaat
€ 2.545.000
n.n.b
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.825.000
€ 2.057.000
€ 2.406.000
Bron
Begroting SCC ONS
Begroting SCC ONS
Begroting SCC ONS
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn bouwen en afmaken waar ONS eerder aan begonnen is. Daarnaast worden nieuwe projecten opgepakt, maar nieuw beleid is beperkt.
Ontwikkelingen
De digitale werkplek (o.a. technisch beheer, virtualisatie en housing en hosting) wordt steeds complexer. Samen met de partners is hier in de afgelopen jaren uitvoerig over gesproken. De verschillende scenario's hiervoor worden in 2024 verder uitgewerkt. Daarbij vindt ook verdere doorontwikkeling plaats van het programma Verhoging Digitale Weerbaarheid. Informatieveiligheid vraagt continue doorontwikkeling. Zo onderzoekt ONS de voor- en nadelen van het implementeren van volwassenheidsniveau vier. De partners worden hierin meegenomen en kunnen daarin eigen keuzes maken.
Monitoring wordt uitgebreid naar cloud- en SaaS-oplossingen. Dit betreft preventieve monitoring op ICT-infracapaciteit, beschikbaarheid en performance. Hiermee realiseren we dat er tijdig en adequaat geacteerd kan worden op het voorkomen van verstoringen in plaats van het oplossen van gesignaleerde verstoringen.
In 2024 zal het programma Digitale Vaardigheden, wat in gezamenlijkheid ontwikkeld is om de digitale vaardigheden op peil te houden, verder uitgerold worden bij alle partners.
Tot slot, en niet onbelangrijk, willen we met ONS in 2024 stappen maken over partnerschap, opdrachtgerichtheid en executiekracht, oftewel het slagvaardiger maken van ONS en de relatie met de deelnemers.Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten, ICT, personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast. Deze blijft in 2024 ongewijzigd.
Stichting
- Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.455.799
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 4.615 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 107.459 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 300 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2022
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
BNG Bank stuurt actief op het continu vergroten van de maatschappelijke impact. Hiervoor worden de Sustainable Development Goals (SDG's) gebruikt. Is is gekozen voor vijf SDG's waar samen met hun klanten het verschil gemaakt wordt.
Het gaat om de volgende SDG's:
1. Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)
2. Goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
3. Kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
4. Betaalbare en duurzame energie (SDG 7)
5. Klimaatactie (SDG 13)BNG kiest voor het vergroten van het klantpartnerschap. Ze willen voor hun klanten meer zijn dan de verstekker van krediet tegen scherpe condities.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
- Verbonden partij
Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 559,2 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.340,1 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 23,9 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2022
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
Ontwikkelingen
FINANCIERINGSSTRATEGIE
Om investeringsopgave te kunnen financieren is een financieringsstrategie gemaakt. Deze isvertaald is een roadmap voor de komende jaren, waarbij van belang is:
• In 2022 opstellen Groen financieringsraamwerk
• Vanaf 2023 financiering aantrekken via private placements (zonder rating);
• Vanaf 2024 rating voorbereiden;
• Vanaf 2025 financiering aantrekken via private placements, commercial paper en obligaties (met rating).
• Vanaf 2025 starten met onderzoeken mogelijke financiering via de aandeelhouders (versterken eigen vermogen);Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt op basis van het huidige beleid maximaal 50% van het netto resultaat.De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij
Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 65,5 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5,4 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
- € 3,4 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2022
Beleidsvoornemens
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe. Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis managementondersteuning. Bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben, zijn bij Wadinko aan het juiste adres.
De bedrijven waar Wadinko bij voorkeur in participeert, behoren tot de maakindustrie, zakelijke dienstverlening en logistiek. Omdat deze bedrijven veel aandacht besteden aan diverse vormen van innovatie hebben zij ontwikkelingsmogelijkheden en groeipotentie. Daarmee dragen ze in belangrijke mate bij aan de bevordering van de regionale economische structuur.Ontwikkelingen
Wadinko onderscheidt zich van andere verschaffers van risicodragend vermogen door haar specifieke opdracht en haar regionale betrokkenheid. Als participant geeft Wadinko zowel de medeaandeelhouders als de ondernemer een grote mate van zekerheid over het handhaven van het bedrijf in de regio. Eventuele strategische allianties worden niet gezocht met het oog op rendementsdoelstellingen van de aandeelhouders van Wadinko, maar juist in het belang van groei en bloei van de bedrijvigheid in het werkgebied.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 5.441 mln.
€ 5.263 mln.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 4.907 mln.
€ 5.517 mln.
n.n.b.
Resultaat
€ 1.300 mln.
€ 15 mln.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2022
opgave Enexis per 30-6-2023
Beleidsvoornemens
Doelstelling: Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
3. Klanten weten wat ze aan ons hebbenFocus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit onderwerk nader uit te werken. Enexis verwacht dit in het voorjaar van 2024 ter vaststelling voor te leggen aan de AVA.
Ontwikkelingen
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving) en digitale transformaties
De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico's neemt en tenminste een A credit-rating behoudt.
Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij
N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 37.617.000
€ 43.665.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 66.722.000
n.n.b
n.n.b.
Resultaat
€ 4.369.000
€ 3.983.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.084.000
€ 2.150.000
n.n.b.
Bron
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij
CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 210.079
€ 110.000
€ 0
Vreemd vermogen
€ 13.351
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 102.300
-/- € 100.000
-/- € 100.000
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2022
Opgave CSV
Opgave CSV
Beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V., in overleg met de aandeelhouderscommissie het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Ontwikkelingen
Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2014 is overeengekomen, om een deel van de verkoopprijs niet direct uit te betalen aan de verkopende aandeelhouders, maar te reserveren voor mogelijke claims. CSV Amsterdam B.V. is hiermee belast.
Op 20 april 2020 heeft CSV Amsterdam B.V. een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een minnelijke schikking is getroffen voor de afwikkeling van alle geschillen.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 1.480.014
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 9.914
€ 0
n.n.b.
Resultaat
-/- € 52.060
-/- 75.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2022
Opgave PBE
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 203zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risico's
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
n.n.b
n.n.b
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b
n.n.b
n.n.b.
Resultaat
n.n.b
n.n.b
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 46.461
€ 48.308
n.n.b.
Bron
Besluitvorming ALV 2021
Besluitvorming ALV 2022
Beleidsvoornemens
Samen werken aan een krachtige lokale overheid en het vormen van een sterk netwerk voor kennisontwikkeling en onderlinge kennisdeling, waarin met elkaar én met andere partijen wordt samengewerkt aan verbetering van de gemeentelijke uitvoering en dienstverlening en de grote maatschappelijke en bestuurlijke opgaven die op de gemeenten afkomen.
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 42.131
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.000
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 12.693
€ 10.360
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarcijfers 2022
Begroting 2023
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.