Uitsplitsing naar beleidsvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | Verschil | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1000 | 2023 | 2023 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | Lasten | Baten | Saldo |
Cultuur | -1.411 | 47 | -1.364 | -1.374 | 18 | -1.356 | 37 | -28 | 8 |
Kulturhuzen | -1.546 | 120 | -1.426 | -1.363 | 122 | -1.241 | 183 | 2 | 185 |
Onderwijs | -2.649 | 469 | -2.180 | -2.503 | 197 | -2.306 | 146 | -272 | -125 |
Recreatie en toerisme | -175 | 16 | -159 | -209 | 16 | -193 | -34 | 0 | -34 |
Sport | -1.138 | 360 | -777 | -1.548 | 437 | -1.111 | -410 | 76 | -334 |
Saldo van lasten en baten | -6.919 | 1.012 | -5.907 | -6.997 | 790 | -6.207 | -78 | -222 | -300 |
Mutatie reserves | -2.900 | 3.488 | 588 | 0 | 865 | 865 | 2.900 | -2.623 | 277 |
Resultaat | -9.818 | 4.500 | -5.318 | -6.997 | 1.655 | -5.342 | 2.821 | -2.845 | -23 |
Financiële analyse
Hieronder volgt een toelichting op de verschillen groter dan € 50.000 - op beleidsveld niveau - tussen de begroting 2024 en de begroting 2023 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juni 2023).
De afwijkingen zijn aangeduid als - of +.
Min - betekent dus hogere lasten of lagere baten in de begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023, waardoor er een negatief effect is op het begrotingssaldo.
De grootste afwijkingen hebben betrekking op de volgende onderwerpen:
Kulturhusen, + € 185.000
In 2023 is een incidentele investeringssubsidie verstrekt van € 188.000 aan de Trefkoele ten behoeve van de herinrichting. In combinatie met een aantal kleine bijstellingen resulteert dit per saldo in een voordeel van € 185.000.
Onderwijs, - € 125.000
Voor de advisering rondom het IHP is € 230.000 beschikbaar gesteld. Het resterende budget van 2022 is overgeheveld naar 2023. Dit betreft een bedrag van € 36.000. Daartegenover voorzien wij een stijging van kosten voor leerlingenvervoer en leerplicht vanaf 2023, dit resulteert in een nadeel van € 93.000. Door een stijging van de uurtarieven van zaalhuur ten behoeve van bewegingsonderwijs verwachten wij een kostenstijging van € 20.000. Schoolbesturen ontvangen een vergoeding voor de OZB, door een stijging van de WOZ-waarden stijgen deze kosten met € 12.000. Tezamen met een aantal kleine verschillen resulteert dit per saldo in een nadeel van € 125.000.
Sport, - € 334.000
De middelen voor de brede regeling buurtsportcoach zijn vanuit het gemeentefonds overgeheveld naar een SPUK. Dit resulteert in een voordeel van € 54.000. Op dit moment wordt gewerkt aan een voortzetting van de SPUK sport vanaf 2024. In 2023 waren de inkomsten van de SPUK geraamd op € 68.000. Vanaf 2024 wordt gestart met het afschrijven van de kunstgrasvelden in Nieuwleusen en Lemelerveld. Daarnaast wordt gestart met het afschrijven van de investering rondom het gasloos maken van de zwembaden. In totaal betreft dit € 237.000 meer kosten. Deze mutatie is neutraal verwerkt via een onttrekking aan de reserve. Voor de vorming van de bestemmingsreserve kapitaallasten zwembaden is in 2023 € 60.000 onttrokken aan de voorziening onderhoud gebouwen en neutraal verwerkt in de exploitatie. Op dit beleidsveld resulteert dit in een nadeel van € 60.000 in 2024. Tot slot zijn er diverse kleine bijstellingen van in totaal € 24.000.
Mutatie reserves, + € 277.000
Vanaf 2024 wordt gestart met het afschrijven van de kunstgrasvelden in Nieuwleusen en Lemelerveld. Ook wordt gestart met de afschrijving van de investeringen in de zwembaden en de noodlokalen bij de Polhaar. Deze lasten worden gedekt vanuit een bestemmingsreserve en resulteren in een voordeel van € 252.000. Het resterende budget voor de advisering rondom het IHP in 2022 is overgeheveld naar 2023, de onttrekking aan de reserve ad € 36.000 is geraamd in 2023. De storting van € 60.000 vanuit de voorziening onderhoud gebouwen in de reserve kapitaallast zwembaden in 2023 resulteert in een voordeel in 2024.