Omgevingsvisie
De Omgevingsvisie 1.0 is begin 2022 vastgesteld. De Omgevingsvisie 2.0 staat gepland voor 2024.
Dit houdt in dat we de huidige omgevingsvisie gaan actualiseren. Via de perspectiefnota is hiervoor een budget van € 40.000 voor toegekend.
Gebiedsverbinders
Vanuit de bestuurlijke vernieuwing in 'Goed Goan’ en het coalitiedocument 'Veel te doen in Dalfsen' wordt nadrukkelijker aangesloten bij het gebiedsgericht werken vanuit de Omgevingsvisie. Hierbij is de opgave te redeneren vanuit de maatschappelijke opgaven in het gebied, meer maatwerk, meer samenwerking en laagdrempelig zijn voor de inwoners. Om die reden is het wenselijk de gebiedsverbinders gebiedsgericht in te delen. Ook de participatiecoach zal een nadrukkelijke plek krijgen aan de voorkant van gebiedsprocessen.
Centrumplan Dalfsen
In 2023 en 2024 lopen in het kader van het Centrumplan het Regio-deal project Klimaatwinkelstraat en het project "Centrum arrangement Dalfsen".
Regio-deal project Klimaatwinkelstaat
Dit project gaat over de Prinsenstraat en het Kerkplein. In 2023 heeft de finale besluitvorming over de Klimaatwinkelstraat plaats gevonden en is het startschot voor de herinrichting gegeven. Er is voor dit project in 2021 een krediet beschikbaar gesteld en de regio-deal subsidie is toegekend door het Rijk. Tijdens de finale besluitvorming is door u als raad extra budget beschikbaar gesteld. Afronding van dit project is beoogd in het najaar 2024.
Centrum arrangement Dalfsen
Voor het 'Centrum arrangement Dalfsen' heeft de provincie een extra subsidiebedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld. Vanuit het investeringskrediet voor de Regio-deal Klimaatwinkelstraat is bij de PPN 2023-2026 € 100.000 overgeheveld naar het nieuwe investeringskrediet en is er € 200.000 voor het Centrum arrangement beschikbaar. De beschikkingstermijn van de provincie loopt tot eind 2023.
Overige projecten
Voor nieuw te starten projecten in het kader van het Centrumplan zijn in 2023 voorbereidingskredieten aan uw raad voorgelegd. Onder andere het deelgebied Oostpoort is als project opgepakt. Daarnaast is er in 2023 gewerkt aan een beeldkwaliteitsplan voor het gehele centrumgebied zodat er een kader ontstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Initiatieven kunnen daaraan getoetst worden.
Project Veilige Vecht (HWBP)
Project Veilige Vecht is een project van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Wij nemen hieraan deel met een bestuurlijke en ambtelijke begeleidingsgroep. Het eerste deel van de Verkenning is in 2021 afgerond met de 1e tussenstap, waarin onderzocht werd wat mogelijke maatregelen zijn voor de waterveiligheid. We onderzoeken varianten voor dijkversterking en rivierverruiming. Tussenstap 2 van de Verkenning bestaat uit het onderzoek naar de gekozen kansrijke maatregelen, dit is afgerond voor de zomer van 2022. Concreet komt dit neer op een verdere verkenning naar de mogelijkheden voor de dijkversterking en de nevengeul bij Vechterweerd. De systeemmaatregelen zoals die waren voorgesteld worden op dit moment niet meegenomen, waaronder een mogelijke nevengeul bij de brug in Dalfsen. De elementen die zijn ingebracht in de aangenomen motie Vecht en brug zijn enerzijds meegenomen in de 4 scenario's voor het Centrumplan. Daarnaast wordt er gekeken naar meekoppelkansen bij de diverse trajecten van de dijkversterking. We willen onderzoeken in hoeverre we kansrijke mogelijkheden op het gebied van mobiliteit en recreatie kunnen verbinden.
Zodra er een trajectkeuze in 2024 wordt gemaakt, te weten het verleggen van het fietspad Poppenallee en aanpassing fietspad Vechterweerd, zullen we een participatietraject starten.
Leader+/gebiedsgericht beleid
Deze Europese subsidieregeling met cofinanciering door de provincie, waterschap en gemeente is bedoeld voor plattelandsontwikkeling. Het heeft de afgelopen jaren geleid tot diverse initiatieven van onderop die onze gemeente versterken. Er is sprake van een goede spreiding van de inzet van deze middelen over de verschillende kernen en het buitengebied. De gemeente heeft geen invloed op welke initiatieven komen en wat de uitkomst van de toetsing door de onafhankelijke externe overleggroep is.
Plattelandsvisie
Voor het stimuleren van initiatieven voor plattelandsontwikkeling is voor de lange termijn een visie opgesteld voor het buitengebied van onze gemeente. In deze visie vinden wij het belangrijk om daarin onder meer voldoende perspectief te bieden voor onze agrarische ondernemers, in relatie tot onderhoud en beheer van het buitengebied. Er is een nulmeting uitgevoerd (fase 1). In 2024 bieden wij u een document met beleidsontwikkelingen (fase 2) voor het buitengebied aan.
Woningbouwontwikkelingen
De druk op de woningmarkt blijft onverminderd groot. Voor de komende begrotingsperiode staan de volgende gemeentelijke uitbreidingslocaties op stapel: Oudleusen (24), Hoonhorst (ca. 80 woningen) en Lemelerveld (ca.210). Voor de kern Dalfsen geldt dat de komende tijd alle aandacht gericht is op de uitbreiding van Oosterdalfsen-Noord (ca. 360). Voor deze locaties geldt dat we zelf het uitgifte tempo kunnen bepalen en waar nodig en mogelijk nog kunnen inspelen op wijzigende marktomstandigheden.
In het geval van de kern Nieuwleusen betreft dit met name de laatste fase van Westerbouwlanden (ca. 180 woningen), waarvan bouw is gestart in 2023 het leeuwendeel van deze woningen zal vanaf 2024 opgeleverd worden. Een groot deel van deze woningen zijn sociale huurwoningen en betaalbare rijenwoningen.
In de 1e bestuursrapportage 2023 is € 500.000 gereserveerd voor verstrekkingen van nieuwe startersleningen. Hiermee verwachten we de komende jaren voldoende middelen te hebben om starters te ondersteunen bij de aanschaf van een bestaande woning of nieuwbouwwoning.
Het college heeft voor de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld locaties aangewezen waarop in totaal 100 flexibele woningen gerealiseerd worden. Door deze versnelling wil de gemeente de druk op de woningmarkt voor woningzoekenden verlichten. Samen met de woningbouwcorporaties streeft de gemeente ernaar de eerste woningen in het eerste kwartaal van 2024 te realiseren. Zo'n 60% van de toekomstige bewoners zal bestaan uit reguliere woningzoekenden, starters en spoedzoekers uit de gemeente Dalfsen. Daarnaast is 25% van de woningen voor vluchtelingen uit Oekraïne en circa 15% zal worden bewoond door statushouders.
In 2024 loopt de huidige woonvisie van de gemeente Dalfsen af. Per 2024 wordt een Woonzorgvisie verplicht voor alle gemeenten. In een Woonzorgvisie verbinden gemeenten de beleidsterreinen wonen, zorg, welzijn en ruimtelijke ordening nog verder met elkaar. Hiervoor is € 30.000 in de PPN opgenomen. De nieuwe woonzorgvisie zal een belangrijke bouwsteen vormen van de omgevingsvisie. In 2024 zal ook onze gemeentelijk Omgevingsvisie 2.0 vorm krijgen.
De geplande landelijke ingangsdatum van Wet regie volkshuisvesting van 1 januari 2024 wordt naar verwachting niet gehaald. Er zal sprake zijn van een overgangsperiode. Vanuit deze wet komt de verplichting voor gemeenten tot het opstellen van een volkshuisvestingprogramma, deze zal vermoedelijk ingaan op 1 januari 2026. De nieuwe Woonzorgvisie die in 2024 gereed komt, zal zo worden opgesteld dat deze voldoet aan de eisen die voor een volkshuisvestingsprogramma zullen gelden.
Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (VTH)
Het aantal aanvragen omgevingsvergunningen is de laatste jaren flink toegenomen. De toenemende werkzaamheden voor de behandeling van deze aanvragen zijn van structurele aard. Met de invoering van de Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging (Wkb) naar verwachting op 1 januari 2024 vind een verschuiving plaats van legesgenererende taken naar niet-legesgenererende taken (van vergunningplicht naar meldingplicht). De verwachting is dat door de invoering van beide wetten en de daarbij te maken keuzes de legesopbrengsten significant lager uitvallen. Deze lijn wordt ook landelijk opgemerkt. Voor de noodzakelijke voorbereidingen die de gemeenten nog moeten treffen tot de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), ontvangen gemeenten een bijdrage uit het gemeentefonds. Daarnaast ontvangen de gemeenten na inwerkingtreding een jaarlijkse bijdrage voor het uitvoeren van de Wkb-taken. Aan de andere kant krijgt de gemeente extra en andere taken. Volgens onderzoek van bureau ANG (28-4-2021, Effecten Omgevingswet en Wkb Dalfsen, onderzoek uitgevoerd in opdracht van de gemeente Dalfsen) is per saldo meer inzet nodig is, dan nu onder de Wabo het geval is.