1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Wat willen we bereiken?

1.1 Algemene baten en lasten

Dit beleidsveld bevat de treasury activiteiten, het begrotingssaldo en de stelposten voor onvoorzien.   Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.2 Algemene uitkering

Dit beleidsveld bevat de uitkeringen uit het gemeentefonds. Het betreft de grootste inkomstenpost voor de gemeente. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.3 Belastingen en heffingen

We streven naar zo laag mogelijke lasten voor onze inwoners en bedrijven. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

1.4 Bestuur

Wat te bereiken?

De gemeenteraad, het college en de burgemeester vormen samen het bestuur van de gemeente, waarbij goede onderlinge verhoudingen en respect voor elkaars taken en bevoegdheden voorop staan. Inwonerbetrokkenheid, efficiënte en effectieve werkwijzen en kwaliteit van besluitvorming zijn voor de komende jaren belangrijke uitdagingen.

Wat gaan we er voor doen?

  • In 2024 wordt het project Goed Goan afgerond met de implementatie van het nieuwe vergadermodel inclusief meer ruimte voor inbreng van inwoners.
  • De (nieuwe externe) Rekenkamer voert een onderzoek uit conform het vastgestelde onderzoeksprogramma.
  • We geven duiding aan de toekomst van het gebiedsgericht werken en de rol van de gebiedsverbinders na de pilot die eindigt in 2025
  • We evalueren en leren van onze participatietrajecten waarbij het inwonersbetrokkenheid-beleid leidend is.
  • We experimenteren met nieuwe vormen van inwonersbetrokkenheid.

Hoe meten we dat?

Voor dit onderwerp zijn geen indicatoren geformuleerd.

1.4 Strategische samenwerking

Wat te bereiken?

Voor het behoud van de onderlinge verbondenheid (van de gemeenschappen) in onze gemeente werken we vanuit strategisch partnerschap in en buiten de regio samen aan complexe en integrale vraagstukken.

Wat gaan we er voor doen?

Samenwerken in de regio: Regio Zwolle
(samenwerkingsverband van 22 gemeenten, 4 provincies, ondernemers, onderwijs, maatschappelijke organisaties)

  • In 2024 borgen we de aansluiting op dit samenwerkingsverband en maken de stap van reagerend naar agenderend. We hebben daarbij in beeld wat de strategische thema's vanuit Dalfsen zijn die raakvlak hebben met de meerjarenagenda Regio Zwolle.

Samenwerken buiten de regio: P10 en VNG

  • Om buiten de regio de strategische samenwerking te intensiveren, zijn we eind 2022 toegetreden tot de P10. P10 is een netwerk van middelgrote plattelandsgemeenten in Nederland die elkaar vinden in complexe vraagstukken in het landelijk gebied. Door onze toetreding tot de P10 vergroten we onze invloed op landelijk en Europees beleid en zijn we onderdeel van een platform waarin we kennis en ervaringen uit te wisselen met gemeenten buiten onze directe omgeving, die zich voor dezelfde opgaven gesteld zien als wij. In 2024 gaan we verder met het scherp krijgen van de lobbydossiers en wat onze verwachtingen en inbreng voor de P10 zal zijn.
  • Naast de P10 brengen we ook voor de VNG in kaart wat we kunnen inbrengen en wat onze lobbydossiers moeten zijn.

Hoe meten we dat?

Voor dit onderwerpen zijn geen indicatoren geformuleerd

1.5 Burgerzaken    

Wat te bereiken?

  • Op basis van wettelijke mogelijkheden wordt de digitale dienstverlening verder uitgebreid en wordt een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan het programma
    i-burgerzaken. De bestaande functionaliteiten worden verder ontwikkeld en benut.
  • Daarnaast wordt er ingezet op het vergroten van de betrouwbaarheid van de BRP en de integriteit van het reisdocumentenproces.
  • In het kader van de LAA (Landelijke aanpak adreskwaliteit) worden de adresonderzoeken geïntensiveerd om zo fraude op te sporen.
  • De communicatie met onze stembureauleden optimaliseren

Wat gaan we er voor doen?

  • Om de applicatie i-Burgerzaken beter te benutten worden trainingen en webinars van de leverancier gevolgd.
  • Het programma VRS (Verbeteren Reisdocumenten Stelsel) van het ministerie van BZK volgen.
  • Module adresonderzoek in het programma i-burgerzaken optimaliseren
  • Inrichten ledenportaal in onze verkiezingssoftware

Hoe meten we dat?

  • Op basis van informatie van onze software leverancier
  • De kwaliteit van de BRP en het reisdocumentenproces worden jaarlijks getoetst door middel van de verplichte zelfevaluatie.  

Hoe meten we dat?       

Indicator

Bron

Nulmeting

2024

2025

2026

2027

Digitale dienstverlening afgezet tegen benchmark

software leverancier

75% (2021)

85%

90%

90%

90%

Kwaliteit BRP

kwaliteitsmonitor
BZK

96,8% (2021)

98%

98%

98%

98%

kwaliteit reisdocumentenproces

kwaliteitsmonitor
BZK

96,2% (2021)

98%

98%

98%

98%

1.6 Overhead

1.6.1 Programma Organisatie Ontwikkeling: 'Samen verder reizen'

Wat te bereiken?

Dalfsen is de flexibele, wendbare en professionele gemeente die meerwaarde biedt aan de samenleving.
Dalfsen biedt haar werknemers een veilige, prettige en aantrekkelijke werkomgeving waarin aandacht voor elkaar vanzelfsprekend is.

Wat gaan we er voor doen?

Onder de titel “Samen verder reizen” is in 2023 gestart met de doorontwikkeling van onze organisatie. In 2024 gaan we het adagium 'Samen verder reizen' verder vormgeven door de onderwerpen sturing, structuur, processen en cultuur te optimaliseren en de uitkomsten daarvan te implementeren in de organisatie. 2024 staat in het teken van verdere optimalisering van de in de inleidende tekst genoemde onderwerpen en verdere professionalisering van de werknemers van de gemeente.
Concrete voorbeelden hiervan zijn onder andere:

  • Ontwikkeling dashboards met stuurinformatie:
    Op diverse aggregatieniveaus wordt de samenhang tussen resultaat, mens en geld gestructureerd in beeld gebracht;
  • Aanpassing van de organisatiestructuur: Verantwoordelijkheden worden lager in de organisatie belegd en dat betekent aanpassing van het bestaande bevoegdheden- en mandateringsbesluit;
  • Implementatie in- en externe digitale dienstverlening met als doel dat de gemeente toegankelijker en klantgerichter wordt voor haar inwoners en ondernemers;
  • Professionalisering van medewerkers en management:
    Voor de medewerkers worden trainingen rondom de thema's 'Eigenaarschap en Persoonlijk Leiderschap' georganiseerd.
    Voor het management wordt een Management Development traject opgezet;
  • Doorontwikkeling 'Dalfsen als aantrekkelijk werkgever'. Binden en boeien is belangrijk in de huidige krappe arbeidsmarkt. Eén van de thema's die hiermee verband houdt is dat werkgever Dalfsen de middenweg vindt en behoudt in wat zij kan bieden ten opzichte van de behoeftes van de nieuwe èn huidige generatie werknemers.

Hoe meten we dat?

Hiervoor formuleren we tijdens het proces indicatoren waarmee over een lange termijn onderbouwd kan worden hoe Dalfsen 'ervoor' staat.

1.6.2 Communicatiebeleid

Wat te bereiken?

Een toegankelijke gemeente door begrijpelijke communicatie van  onze bestuurders en medewerkers aan/voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden.

Wat gaan we er voor doen?

In 2023 stelden we een communicatiestrategie vast zodat we met de inzet van communicatie optimaal kunnen bijdragen aan de te behalen doelen en de ambities van de gemeente Dalfsen.

Eén van de thema’s voor de komende jaren is de inzet op begrijpelijk schrijven. We bereiken dit door:

  • medewerkers te trainen.
  • het aanpassen van standaard documenten/brieven/formulieren/teksten naar B1.
  • het opleiden van schrijfambassadeurs binnen de organisatie.
  • het ontwikkelen van een schrijfwijzer met daarin onze schrijfafspraken.
  • het implementeren van een online tool.
  • Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

De doorlooptijd van het project is 2023-2025.

Hoe meten we dat?

We willen gaan werken met een klankbordgroep om te (blijven) toetsen of onze communicatie begrijpelijk en toegankelijk is.
Voorheen voerden we regelmatig communicatieonderzoek uit. In 2024 kijken we samen met de adviseur inwonersbetrokkenheid hoe we dit onderzoek de komende jaren gaan inzetten.

1.6.3 Dienstverlening  

Wat te bereiken?

De inwoners en ondernemers van de gemeente Dalfsen staan centraal. Daarom kiezen we voor een persoonlijke benadering in een digitale omgeving en leveren we maatwerk, waarbij we vraagstukken integraal oppakken. We vragen een actieve rol van onze inwoners en ondernemers. We waarderen initiatieven, we bieden ruimte en denken mee. Dit doen we vanuit onze Dalfser klantwaarden: duidelijk, gebruiksvriendelijk, mensgericht en transparant.

Wat gaan we er voor doen?

  • We voeren de activiteiten uit het huidige beleidsplan Dienstverlening uit en maken een nieuwe visie op dienstverlening.
  • Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening
  • Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken"

Hoe meten we dat?

Middels de Burgerpeiling "waarstaatjegemeente.nl"

Indicator

Bron

Nulmeting

2023

2024

2025

2026

Burgerpeiling:  waardering alle inspanningen van de gemeente

waarstaatjegemeente.nl

7,08
(2019)

7,08

7,08

7,08

7,08

1.6.4 Financieel beleid

Wat te bereiken?

1. Het behouden van een financieel gezonde gemeente met daarbij de doorontwikkeling van de planning- en controlcyclus als belangrijk instrument voor de raad om kaders te stellen.
2. We willen een solide financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting en een positieve jaarrekening.

Wat gaan we er voor doen?

Structurele lasten dekken met structurele baten

Hoe meten we dat?

Indicator dekking uit reserves voor exploitatie, info uit eigen begroting

Hoe meten we dat?

Indicator*

Bron

Nulmeting

2024

2025

2026

2027

Dekking uit reserves voor exploitatie

Begroting

0,6% (2019)

0%

0%

0%

0%

*Voor de verplichte financiële kengetallen verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en
 risicobeheersing.

1.7 Overige gebouwen en gronden
Dit beleidsveld bevat de baten en lasten van onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te rekenen. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd. Voor wat betreft duurzaamheid gemeentelijke gebouwen verwijzen wij u naar programma 8.

Deze pagina is gebouwd op 04/02/2024 09:57:17 met de export van 03/26/2024 16:13:43