De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.
Uit de inventarisatie voor het begrotingsjaar 2023 zijn de onderstaande niet-financiële risico's in willekeurige volgorde in beeld gebracht.
De niet financiële risico’s zijn benoemd volgens de volgende indeling:
- Thema (T)
- Risicogebeurtenis (R)
- Oorzaak (O)
- Gevolg (G)
- Beheersmaatregel(en) (B)
Hieronder zijn de niet-financiële risico’s opgenoemd volgens deze indeling.
| T | Informatieveiligheid | 
|---|---|
| R | · hacken en gijzelen digitale omgeving | 
| · onjuiste verwerking persoonsgegevens | |
| O | · oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving | 
| · foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens | |
| · niet volgen afgesproken procedures | |
| · verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken vanwege Corona | |
| G | · stil vallen reguliere werkzaamheden | 
| · beschikbaar komen persoonsgegevens | |
| · identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen | |
| ·         opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels      | |
| · imago schade | |
| B | ·         specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel m.b.t. | 
| · up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken) | |
| ·         binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent | |
| · met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG | |
| ·         structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security officer | |
| · sluiten verwerkers-overeenkomsten | |
| T | Wonen | 
| R | · niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte | 
| O | · onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar | 
| · geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw locaties | |
| · bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging | |
| G | · vertrek inwoners naar andere gemeente | 
| · vertraging uitgifte | |
| ·         geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie | |
| · onvrede onder inwoners | |
| B | · planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken | 
| ·         zorgen actuele voor bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig | |
| · in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken | |
| ·         inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in | |
| T | Ondermijning | 
| R | ·         het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van   | 
| O | · dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden | 
| · beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk | |
| ·         misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers    | |
| G | ·         onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele | 
| B | ·         de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal    | 
| ·         vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door | |
| · opzetten interne werkgroep ondermijning | |
| ·         een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door      | |
| ·         bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en   | |
| ·         aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) | |
| · intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed. | |
| T | Burger c.q. overheidsparticipatie | 
| R | · participatie ad hoc | 
| O | · ontbreken kaders en regie | 
| · ontbreken ambtelijke capaciteit | |
| G | · onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk | 
| · minder efficiënte participatieprocessen | |
| · verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders | |
| B | ·         participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te     | 
| · maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet | |
| T | Omgevingswet | 
| R | ·         niet tijdig functioneel gereed zijn van  het Landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet | 
| O | · beperkte implementatietijd nieuwe software | 
| G | ·         niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de | 
| · niet digitaal kunnen maken, publiceren en wijzigen van een omgevingsplan | |
| · tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan | |
| · onduidelijkheid voor aanvragers | |
| · imagoschade | |
| B | · regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang | 
| · nauw volgen landelijke ontwikkelingen | |
| · beschikbare software zo vroeg mogelijk in gebruik nemen | |
| T | Omgevingswet | 
| R | ·         niet of niet op tijd voldoen aan de minimale vereisten van de wet op de | 
| · werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde | |
| ·         gewenste cultuurverandering en werken vanuit andere rollen komt onvoldoende op | |
| O | ·         vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de | 
| · aanzienlijke inzet vanuit de lijnorganisatie gevraagd binnen bestaande formatie | |
| · langdurige proces van invoering belast lijnorganisatie | |
| G | · vermindering niveau dienstverlening | 
| ·         niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een   | |
| B | ·         sturen op planning programmaplan Omgevingswet en juiste prioritering | 
| · zorgen voor voldoende beschikbaarheid personele inzet | |
| ·         organiseren opiniërende bijeenkomsten met college en raad om gewenste   | |
| ·         twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met | |
| T | Toenemende polarisatie | 
| R | · uitval van medewerkers door bedreigingen | 
| O | · toenemende polarisatie | 
| G | · beperkte gemeentelijke dienstverlening | 
| · vertraging van gemeentelijke uitvoering | |
| · uitval personeel | |
| · toename werkdruk | |
| B | · open communicatie met inwoners | 
| · voorlichting aan medewerkers hoe hier mee om te gaan | |
| · treffen voorzorgsmaatregelen | |
| T | Duurzaamheid | 
| R | ·         in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het aardgasvrij | 
| O | · onvoldoende draagvlak bij inwoners | 
| · netcongestie | |
| · geen of onvoldoende landelijke ondersteuning | |
| · niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren | |
| G | · vertraging energietransitie | 
| · minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen | |
| B | · draagvlak creëren door inwoners te betrekken | 
| · lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners | |
| · afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders | |
| · alert zijn op ontwikkelingen | |
| T | Bedrijfsvoering | 
| R | · niet kunnen vervullen van vacatures | 
| · kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering | |
| · de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie | |
| · het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie brede processen | |
| O | · werkdruk | 
| · verloop personeel | |
| - aansluiting missen met andere gemeenten op het gebied van arbeidsvoorwaarden | |
| · krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt | |
| G | · overbelasting en mogelijke uitval personeel | 
| · niet realiseren beleidsdoelstellingen | |
| · beperktere gemeentelijke dienstverlening | |
| · mogelijke claims door wijze van uitvoering | |
| B | · uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel | 
| · keuzes maken in ambities en werkzaamheden | |
| · instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap' | 
