Incidentele baten en lasten | ||||||
nr | Omschrijving | B/L | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1 | Implementatie i-burgerzaken | L | 7 | |||
2 | Huisstijl opfrissen | L | 35 | |||
3 | Project begrijpelijke communicatie | L | 44 | |||
4 | Digitale dienstverlening | L | 15 | |||
5 | Burgerpanel | L | 10 | |||
6 | Digitalisering brievenprintstaat en/of pip software | L | 25 | |||
7 | Implementatie digitaliseringswetten | L | 50 | 50 | 50 | |
8 | Archief collectie overijssel | L | 60 | |||
9 | Personele knelpunten - uitbreiding formatie | L | 104 | |||
10 | Maatschappelijke intiatieven | L | 500 | |||
11 | Storting voorziening kunstwerken | L | 128 | |||
12 | Dekking storting voorziening kunstwerken uit ARVB | B | -128 | |||
13 | Implementatie ibor | L | 28 | |||
14 | Uitvoeringsprogramma economisch beleid | L | 50 | 50 | 50 | 50 |
15 | Personele capaciteit begeleiding IHP | L | 80 | |||
16 | Onderzoek vitale vakantieparken en permanente bewoning | L | 30 | |||
17 | Project verbetering dienstverlening sociaal domein | L | 90 | 60 | 60 | 60 |
18 | Doorbelasting applicatiebeheer SD | B | -63 | |||
19 | Crisisnoodopvang asielzoekers | L | 485 | |||
20 | Crisisnoodopvang asielzoekers, rijksbijdrage | B | -485 | |||
21 | Gemeentelijke opvang Oekraïners | L | 4.890 | |||
22 | Gemeentelijke opvang Oekraïners, rijksbijdrage | B | -4.890 | |||
23 | Particuliere opvang Oekraïners | L | 310 | |||
24 | Particuliere opvang Oekraïners, rijksbijdrage | B | -310 | |||
25 | Gezond en actief leven akkoord (GALA) | L | 161 | 158 | 64 | |
26 | Gezond en actief leven akkoord (GALA) | B | -161 | -158 | -64 | |
27 | Stelpost extra middelen jeugdzorg | L | 76 | |||
28 | Basistaken duurzaamheid | L | 60 | 55 | 50 | 50 |
29 | Aanvullende taken klimaatakkoord | L | 70 | 70 | 75 | 75 |
30 | Specifieke projecten isolatie en innovatie | L | 169 | 232 | ||
31 | Specifieke projecten isolatie en innovatie, rijksbijdrage | B | -169 | -232 | ||
32 | Ombouw installaties naar VGS 2.0 budgetneutraal | L | 160 | 60 | ||
33 | Ombouw installaties naar VGS 2.0 budgetneutraal | B | -160 | -60 | ||
34 | Opstellen archeologische waardenkaart | L | 25 | |||
35 | Aanloopkosten start werkzaamheden Omgevingswet | L | 78 | 58 | ||
36 | Opstellen plattelandsvisie | L | 50 | |||
37 | Actualiseren omgevingsvisie 2.0 | L | 40 | |||
38 | Opstellen uitvoeringsplan visie en verkeersplan Backxlaan | L | 80 | |||
39 | Dorpsvisies | L | 25 | |||
40 | Woonzorgvisie | L | 30 | |||
41 | Ruimte voor de Vecht | L | 10 | 12 | 14 | |
Totaal incidentele baten en lasten | L | 1.600 | 355 | 299 | 245 |
Hieronder worden de budgetten groter dan € 50.000 toegelicht
7. Implementatie digitaliseringswetten
De implementatie van de Wet Digitale Overheid en Wet Open Overheid hebben een behoorlijke impact. Om de implementatie op een goede wijze is in de jaren 2024 tot en met 2026 jaarlijks € 50.000 benodigd.
8. Archief collectie Overijssel
Historische stukken moeten worden opgeslagen in een archiefbewaarplaats. De gemeente heeft geen eigen archiefbewaarplaats, slechts een archiefruimte, daarom worden deze stukken overgebracht naar de collectie Overijssel.
10. Maatschappelijke initiatieven
We willen een impuls geven aan maatschappelijke initiatieven vanuit een kader wat helder en herkenbaar is. Uitgangspunt hierbij is om het voor aanvragers en gemeente zo simpel mogelijk te houden.
11 en 12. Storting voorziening kunstwerken
De raad heeft in april 2023 het MJOP vastgesteld. Onderdeel hiervan is het instellen van een voorziening civiele kunstwerken. De eenmalige storting in deze voorziening wordt gedekt vanuit de Algemene reserve vrij besteedbaar.
14. Uitvoeringsprogramma economisch beleid
De verwachting is dat voor de acties en maatregelen die voortvloeien uit de uitvoeringsagenda economisch beleid jaarlijks € 50.000 benodigd is.
15. Personele capaciteit IHP
De uitwerking van het Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs 2022-2024 (IHP) vergt extra capaciteit, hiervoor is in 2024 € 80.000 beschikbaar.
17. Project verbetering dienstverlening sociaal domein
Om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld. Dit volgt uit de aanbevelingen van de Parlementaire Onderzoekcommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Door verbetering van bedrijfsprocessen en automatisering komt meer tijd en ruimte voor het persoonlijke gesprek en ondersteuningsvraag.
18. Doorbelasting applicatiebeheer sociaal domein
Het contract met de gemeenten Staphorst en Zwartewaterland op het gebied van applicatiebeheer voor de Suite is verlengt tot en met juni 2024.
19 en 20. Crisisnoodopvang asielzoekers
De aanhoudende instroom van asielzoekers en gebrek aan opvangcapaciteit leiden er toe dat de verschillende veiligheidsregio’s de opdracht hebben gekregen om crisisnoodopvangplekken te realiseren. Met ingang van 3 oktober 2022 vangen wij asielzoekers op in het Hof van Dalfsen. De kosten werden volledig gedekt door het Rijk.
21 t/m 24. Gemeentelijke en particuliere opvang Oekraïners
Met de opvang en verstrekkingen aan vluchtelingen afkomstig uit Oekraïne leveren wij een bijdrage aan de taakstelling vanuit de Veiligheidsregio IJsselland. De kosten voor onder meer de gemeentelijk opvang en de verstrekkingen worden gedekt door het Rijk.
25 en 26. Gezond en actief leven akkoord (GALA)
Landelijk is het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) afgesloten. Met het GALA bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Met het GALA wordt ingezet op een integrale benadering van preventie, met aandacht voor achterliggende factoren die invloed hebben op gezondheid. Als gevolg van het GALA zijn diverse afzonderlijke geldstromen van het rijk samengevoegd in één Specifieke Uitkering (SPUK).
27. Stelpost extra middelen jeugdzorg
Bij de begroting 2022-2025 is de stelpost extra middelen jeugdzorg ingesteld. Door het tekort in 2024 op geïndiceerde jeugdzorg te dekken vanuit de stelpost, resteert een bedrag van € 76.000.
28. Basistaken duurzaamheid
De hoofdpijlers (Meer Besparen, Meer Opwekken, Meer Lokale samenwerking, Meer Lokaal Hergebruik) worden uitgebreid met extra inzet, projecten en acties. Ook leggen we extra verbindingen met de thema’s biodiversiteit, klimaatadaptatie en energiearmoede. Deze aanvullingen gaan ook gepaard met uitbreiding van onze basistaken, zoals meer communicatie, coördinatie en beleidsontwikkeling.
29. Aanvullende taken klimaatakkoord
De hoofdpijlers (Meer Besparen, Meer Opwekken, Meer Lokale samenwerking, Meer Lokaal Hergebruik) worden uitgebreid met extra inzet, projecten en acties. Hierbij pakken we een aantal nieuwe onderwerpen op zoals smartgrids, laadinfrastructuur en energieopslag.
30/31. Specifieke projecten isolatie en innovatie
Met behulp van de Specifieke Uitkering (SpUk) Lokale Aanpak Isolatie zet gemeente Dalfsen een eigen isolatieprogramma op voor koopwoningen. Daarmee kunnen woningeigenaren hun slecht geïsoleerde woningen verduurzamen.
32/33. Ombouw installaties naar VGS 2.0 budgetneutraal
In het kader van het bestuursakkoord OAS (Optimalisatie Afvalwatersysteem) met het waterschap zijn meerjarig 3 projecten opgenomen. Het waterschap vergoed hierbij de door ons te maken kosten.
35. Aanloopkosten start werkzaamheden Omgevingswet
Het implementatietraject voor de Omgevingswet duurt langer door het verschuiven van de ingangsdatum naar 1 januari 2024. Hierdoor worden we langer geconfronteerd met incidentele invoeringskosten.
36. Opstellen Plattelandsvisie
Met de raad is bij vaststelling van de Omgevingsvisie 1.0 afgesproken dat er een Plattelandsvisie opgesteld wordt. In 2022 en 2023 wordt gewerkt aan de nulmeting, daarna volgt de Plattelandsvisie zelf (2023/2024). Voor de uitvoering is bij de PPN 2024-2027 een incidenteel budget gevraagd van € 50.000.
38. Opstellen uitvoeringsplan visie en verkeersplan Backxlaan
Samen met inwoners en ondernemers wil gemeente Dalfsen een aantrekkelijke visie maken voor de Burg. Backxlaan en omgeving in combinatie met een passend Verkeersplan voor de verkeersstromen in de kern Nieuwleusen.