7 Sociaal domein

Financiën

Beleidsveld 7.1 Jeugdzorg

Gemeentefonds taakstelling extra middelen jeugdzorg, nadeel € 93.000 (2024), voordeel € 235.000 (2025), € 229.000 (2026) en € 229.000 (2027)
In de begroting 2023-2026 is een stelpost 'compensatie rijk uitgaven jeugdhulp' opgenomen. In de meicirculaire zijn, onder voorbehoud van de omzetting naar een definitief akkoord van de hervormingsagenda, de middelen voor 2024 en 2025 beschikbaar gesteld en zijn onderdeel van de algemene uitkering. De stelpost opgenomen in 2024 komt hiermee te vervallen, wat resulteert in een nadeel van € 93.000 binnen dit beleidsveld. Vanaf 2025 mag rekening gehouden worden met een besparing die het rijk zal uitwerken. Voor Dalfsen komt dit neer op een structurele jaarlijkse lastenverlichting van € 700.000. Deze besparing was al deels in de begroting verwerkt en wordt nu voor 100% opgenomen in de begroting. Dit resulteert in een voordeel van € 235.000 in 2025 en € 229.000 vanaf 2026.

Jeugdzorg, budgetneutraal
U bent in de perspectiefnota geïnformeerd over het financiële effecten van het nieuwe inkoopmodel jeugd. Voor deze prognose werd uitgegaan van het gebruik van jeugdzorg over 2022 en onveranderd gebruik van de geïndiceerde jeugdzorg. Daarbij werd aangegeven dat de eerste twee kwartalen een beter beeld zouden geven van het gebruik en de daarmee samenhangende kosten. Op basis van de eerste twee kwartalen zien we de kosten van geïndiceerde jeugdzorg verder stijgen, van € 224.000 in 2024 tot € 313.000 in 2027.

We stellen voor het tekort in 2024 te dekken vanuit stelpost onvoorziene uitgaven jeugd die is ingesteld bij de begroting 2022-2025. Voor 2024 resteert een stelpost van € 76.000. Vanaf 2025 stellen wij voor een taakstelling op te leggen gelijk aan het verwachte tekort. In het onderdeel 'belangrijke ontwikkelingen' bent u reeds geïnformeerd over de Hervormingsagenda jeugd. Met de te nemen maatregelen in het kader van de Hervormingsagenda verwachten we onder meer deze taakstelling in te vullen.

Pilot inzet gedragswetenschapper (0,88fte), structureel voordeel € 13.000
In de begroting 2023 is de functie gedragswetenschapper als tijdelijke pilot vermeld. Abusievelijk werd hiervoor vanaf 2023 structureel € 98.000 opgenomen in de salarisbegroting. Aangezien het om een wettelijke taak gaat willen we nu een structurele invulling geven om te voldoen aan onze wettelijke taken. Door de krappe arbeidsmarkt was het niet mogelijk de functie in te vullen in schaal 10 voor 24 uur per week. Omdat er voldoende werk is, is er iemand voor 32 uur aangesteld in schaal 10A. Het voordeel zoals hierboven vermeld is het verschil tussen het bedrag opgenomen in de begroting en de kosten vanaf 2024.

Beleidsveld 7.2 Lokale toegang

Lokale toegang, structureel nadeel € 51.000 (2024), €54.000 (2025), €61.000 (2026), €73.000 (2027)
Het betreft een nadeel i.v.m. een hogere indexatie voor 2024 e.v. (gemeenschappelijke regeling Veilig Thuis en subsidie onafhankelijke cliëntondersteuning). Daarnaast wordt er door inwoners van Dalfsen steeds meer gebruik gemaakt van onafhankelijke cliëntondersteuning waardoor de kosten toenemen.

Beleidsveld 7.3 Participatie

Sociale werkvoorziening, structureel nadeel € 148.000 (2024), € 188.000 (2025), € 151.000 (2026), voordeel € 21.000 (2027)
De stijging van lonen enerzijds en de compensatie vanuit het Rijksbudget en de Rijksbijdrage anderzijds zorgen voor een nadeel voor de jaren 2024 t/m 2026. Doordat deze doelgroep jaarlijks kleiner wordt en er geen sprake is van nieuwe instroom ontstaat vanaf 2027 een voordeel vanaf 2027.

Uitvoeringskosten SW, structureel nadeel € 53.000
De trend is dat de doelgroep SW meer begeleiding nodig is waardoor de begeleidingskosten toenemen en de opbrengsten uit werk afnamen. Dit leidt tot een structurele bijstelling van € 53.000 op dit budget.

Stijging uitgaven nieuw beschut, structureel nadeel € 50.000
De taakstelling op de Nieuw-Beschut regeling loopt langzaam op. De gemeente Dalfsen voldoet aan de aantallen. De stijging van de kosten die hiermee samengaan worden deels gecompenseerd door een hogere loonkostensubsidie die wordt ontvangen voor deze doelgroep.

Lage inkomensvoordeel, structureel nadeel € 29.000 (2025), € 27.000 (vanaf 2026)
Het Lage inkomensvoordeel (LIV) voor de SW populatie wordt naar verwachting met ingang van 2025 afgeschaft, hetgeen per dat jaar een nadeel oplevert.

Gemeentelijke opvang Oekraïners, budgetneutraal
Voor het realiseren van een gemeentelijk opvangvoorziening, alsook voor de verstrekkingen aan de Oekraïense vluchtelingen zijn verplichtingen aangegaan, onder meer op het gebied van huisvesting, beveiliging en verstrekkingen. Deze verplichting lopen door in 2024. De verwachting is dat de kosten die hiermee gemoeid zijn worden gedekt vanuit de normvergoeding van het rijk. Hiervan wordt de opbrengst tot en met december 2024 geraamd op € 4.890.000 bij ongewijzigd beleid. Uitgangspunt is dat opvang volledig kostendekkend is.
Incidenteel

Particuliere opvang Oekraïners, budgetneutraal
Voor de uitvoeringskosten van de verstrekkingen aan Oekraïense vluchtelingen, verblijvend in de Particulieren Opvang, geldt dat deze kosten voor vergoeding in aanmerking komen op basis van de werkelijke kosten. Daarnaast ontvangen wij vanuit het Rijk een normvergoeding van € 210,- per maand per persoon die aanspraak heeft gemaakt op een gemeentelijke tegemoetkoming. Vooralsnog is het de verwachting dat de kosten, voor 2024 geraamd op € 310.000, gelijk zijn aan de Rijksbijdrage.
Incidenteel

Beleidsveld 7.4 Preventie

Maatschappelijke voorzieningen, nadeel € 54.000 (2023), € 79.000 (2024), € 104.000 (2025), € 129.000  (2026)
Het nadeel ontstaat doordat rekening wordt gehouden met indexering van de subsidiebedragen. Daarnaast vindt er een aanpassing plaats op basis van de gerealiseerde rekeningcijfers.

Kosten Saam en De Kern, nadeel 2024 € 89.000, nadeel 2025 € 137.000, nadeel 2026 € 164.000 en nadeel 2027 € 227.000.
I.v.m. cao-wijziging lopen de loonkosten het komend jaar op met 15%. De salarisverhoging binnen de cao sociaal werk wordt in drie termijnen verhoogd. De cao-afspraken hebben een looptijd van 1 juli 2023 tot 1 augustus 2025.

Beleidsveld 7.5 Gezondheid

Kosten GGD, nadeel 2024 €61.000, nadeel 2025 €62.000, nadeel 2026 €63.000 en nadeel 2027 €64.000.
De GGD heeft in de kadernota een vooraankondiging gedaan van een structurele verhoging van de financiële bijdrage. Deze vooraankondiging (nadeel) is verwerkt in de PPN. De effecten van de CAO afspraken op de loonkosten (en daarmee de gemeentelijke bijdrage) zijn groter dan verwacht. Dit leidt tot genoemd nadeel. De gestegen algemene bijdrage gemeenten is daarmee vrijwel geheel toe te schrijven aan autonome ontwikkelingen.

Gezond en actief leven akkoord, voordeel € 54.000
Landelijk zijn met partijen het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) afgesloten. Als gevolg van het GALA zijn diverse afzonderlijke geldstromen van het Rijk samengevoegd in één Specifieke Uitkering (SPUK). De totaal ontvangen financiële middelen zijn in 2024 € 467.610, in 2025 € 467.610, in 2026 € 370.705 en in 2027 € 306.817. De middelen voor de Brede regeling combinatiefuncties waren onderdeel van de algemene uitkering. Deze zijn nu onderdeel van de SPUK geworden. Dit is toegelicht in de notitie van de meicirculaire 2023 en betreft een bedrag van € 54.000 structureel. Op het beleidsveld 5.5 (Sport) resulteert dit in een voordeel.
Met het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Voortbordurend op basis van gemeentelijk beleid, zoals het preventiebeleid en huidige uitvoering vindt met de betrokken samenwerkingspartners nadere uitwerking en invulling vereiste cofinanciering plaats. Insteek is budgettaire neutraliteit, waarbij bekeken wordt of dit mogelijk is.

In het volgende overzicht is weergegeven hoe deze financiën zijn verdeeld over de in het GALA beschreven thema's en welke beleidsterreinen er aan verbonden zijn.

Regeling

2024

2025

2026

2027

I/S

Beleidsveld

Lokaal sportakkoord

20.516

20.516

15.774

15.774

S

5.5 Sport

Brede regeling combinatiefuncties

141.246

141.246

136.451

136.451

S

5.5 Sport

Terugdringen gezondheidsachterstanden

31.563

31.563

31.549

31.549

S

7.4 Preventie

Kansrijke start

25.250

25.250

31.549

31.549

S

7.5 Publieke gezondheid

Mentale gezondheid

7.890

7.890

0,00

0,00

I

7.5 Publieke gezondheid

Aanpak overgewicht en obesitas

27.617

27.617

0,00

0,00

I

7.5 Publieke gezondheid

Valpreventie

74.962

74.962

77.295

77.295

S

7.5 Publieke gezondheid

Leefomgeving

15.781

15.781

0,00

0,00

I

5.5 Sport

Opgroeien in een kansrijke omgeving en vroegsignalering alcoholproblematiek

3.945

3.945

0,00

0,00

I

7.5 Publieke gezondheid

Versterken sociale basis

56.813

56.813

42.591

0,00

I

7.4 Preventie

Mantelzorg (respijtzorg)

15.781

15.781

14.197

14.197

S

7.4 Preventie

Eén tegen eenzaamheid

15.781

12.625

0,00

0,00

I

7.4 Preventie

Welzijn op recept

14.992

18.148

21.295

0,00

I

7.4 Preventie

Versterking kennis en adviesfunctie GGD

3.945

3.945

0,00

0,00

I

7.5 Publieke gezondheid

Coördinatiekosten regionale aanpak preventie

14.045

11.520

0,00

0,00

I

7.5 Publieke gezondheid

Totaal

467.612

467.611

370.705

306.817

Beleidsveld 7.6 WMO

PGB, Budgetneutraal
Het aantal PGB’s is de afgelopen jaren afgenomen. Voorstel is om in lijn met de 1e bestuursrapportage 2023 (het aframen van €45.000) de begroting PGB structureel naar beneden bij te stellen,
Met deze bijstelling kan een deel van de taakstelling Wmo worden ingevuld. Voor 2024 resteert nog een taakstelling van € 55.000 structureel.

Afschaffing abonnementstarief WMO, nadeel € 260.000 (2025), voordeel € 48.000 (2026) en € 49.000 (2027)
In de raadsmemo over de meicirculaire 2023 bent u geïnformeerd over het financieel effect van het afschaffen van het abonnementstarief en de herinvoering van de inkomensafhankelijke bijdrage. Per 2025 wordt het abonnementstarief afgeschaft, wat resulteert in een nadeel op dit beleidsveld. Hiervoor worden wij gecompenseerd via de algemene uitkering. Daarnaast ontvangen wij ook een compensatie voor de te verwachten uitvoeringskosten via de algemene uitkering. De bijbehorende kosten nemen wij op in dit beleidsveld. Vanaf 2026 wordt rekening gehouden met een voordeel van € 305.000 als gevolg van de herinvoering van de inkomensafhankelijke bijdrage. Deze opbrengsten leiden tot een uitname bij de algemene uitkering. Per saldo is het financieel effect binnen dit beleidsveld voor 2025 € 260.000 nadelig en vanaf 2026 wordt een voordeel verwacht.

Deze pagina is gebouwd op 04/02/2024 09:57:17 met de export van 03/26/2024 16:13:43