1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten

Personeelslasten
De personeelslasten hebben betrekking op het bestuur, vaste en tijdelijke ambtenaren en medewerkers die via de externe partijen zijn ingehuurd. Ook de variabele vergoedingen zoals bijvoorbeeld reiskosten, overwerk, vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen vallen onder het begrip personeelslasten.
Het totaal van de loonkosten van het personeel is begroot op afgerond € 25,8 miljoen. Hiervan is € 3,6 miljoen beschikbaar voor de Stichting Dalfsen Werkt, onderdeel van de programma’s Beheer Openbare Ruimte en Sociaal Domein.

De personeelslasten en -budgetten voor inhuur van externe medewerkers voor Gemeentelijke Opvang Oekraïne (GOO) en Crisis Nood Opvang (CNO) zijn in deze analyse buiten beschouwing gelaten vanwege het specifieke karakter van dit onderwerp. Deze kosten worden door het rijk vergoed.

In mei is voor de sector gemeenten een nieuwe CAO afgesloten waarbij de loonkosten voor 2023 met gemiddeld 9,1% gestegen zijn en in 2024 met nog eens 4,2%.

Toelichting op de financiële bijstellingen op de personeelslasten
Hieronder worden de bijstellingen m.b.t. de personeelslasten toegelicht die op alle programma's betrekking hebben. Er is gekozen om dit niet per programma, maar op totaalniveau in dit beleidsveld toe te lichten voor een goed en volledig inzicht.

Formatie Integraal Veiligheidsplan, nadeel € 51.000 structureel
Bij de vaststelling van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 op 26 juni 2023 heeft de raad ook ingestemd met het opnemen van structureel € 51.000 per 1 januari 2024, voor 0.66 fte extra uitvoeringscapaciteit en dit te effectueren bij de vaststelling van de begroting 2024-2027.

Toelichting HR21, nadeel € 51.000 structureel
Jaarlijks wordt er een benchmark uitgevoerd op de huidige functies binnen de organisatie. Afwijkingen op het huidige functiehuis zorgen in dit geval voor een nadeel in de salarisbegroting van € 51.000.

Uitbreiding formatie MO administratie, nadeel € 76.000 structureel   
Bij de organisatieontwikkeling is ervoor gekozen het domein Samenleving in te richten met 3 teamleiders in plaats van 4 teamleiders en in plaats van de 4e teamleider te kiezen voor extra formatie op administratieve en planningsondersteuning voor de medewerkers (uitvoering en beleid). Bij het invullen van deze formatie wordt ook nadrukkelijk geprobeerd op een deel van deze formatie iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt te werven. In augustus 2023 start iemand met een werkstage met als doel dit na een paar maanden bij goed functioneren om te zetten in een contract.

Formatie Financiën, nadeel € 65.000 structureel
In verband met extra capaciteit binnen RO wordt de functie binnen Financiën niet meer doorbelast aan de grondexploitatie. Dit geeft een nadelig effect van € 65.000.

Beleidsveld 1.2 Algemene uitkering

Meicirculaire gemeentefonds, voordeel € 1.563.000 (2024) naar € 2.580.000 (2027)
Bij de behandeling van de PPN 2024-2027 bent u geïnformeerd over de uitkomsten van de meicirculaire 2023 voor de jaren 2023 t/m 2027.
De voordelen zijn respectievelijk € 1,564 mln (2024), € 1,736 mln (2025), € 1,267mln  (2026) en € 2,580 mln (2027).

Gemeentefonds stelpost BTW compensatiefonds (BCF), voordeel structureel € 375.000
Gemeenten kunnen tot een bepaald plafond declareren bij BCF. Bij lagere aanvragen wordt het surplus toegevoegd aan het gemeentefonds en uiteindelijk uitgekeerd aan de gemeenten. Langjarig is sprake van overschotten op dit fonds. Daarom is het voorstel om structureel een stelpost op te nemen van € 375.000 gebaseerd op de afrekening over 2022. De toezichthouder geeft ons hiervoor ook de ruimte.

Gemeentefonds stelpost extra middelen jeugdzorg, nadeel € 1.191.000 (2024) en € 714.000 (2025), een voordeel 30.000 (2026), een nadeel € 66.000 (2027)
In de begroting 2023-2026 is een stelpost 'compensatie rijk uitgaven jeugdhulp' opgenomen. In de meicirculaire zijn, onder voorbehoud van de omzetting naar een definitief akkoord van de hervormingsagenda, de middelen voor 2024 en 2025 beschikbaar gesteld en zijn onderdeel van de algemene uitkering. De stelposten opgenomen in 2024 en 2025 komen hiermee te vervallen met een nadeel van respectievelijk € 1.191.000 en € 714.000 tot gevolg. De richtlijn voor de provincie volgend nemen we voor 2026 en 2027 de effecten op de stelpost als structureel mee. Deze middelen waren al deels in de begroting verwerkt. Dit betekent voor 2026 een voordeel van € 30.000 en voor 2027 een nadeel van € 66.000.

Voor de inhoudelijke toelichting verwijzen wij naar de notitie behorende bij de meicirculaire.

Beleidsveld 1.3 Belastingen en heffingen

Belastingopbrengsten OZB, voordeel € 425.000 (2024), € 538.000 (2025), € 554.000 (2026) en 789.000 (2027).
Voor de totale opbrengsten de OZB woningen, OZB-niet woningen is er sprake van stijgende inkomsten door areaaluitbreidingen, toepassing van het afgesproken inflatiepercentage en een correctie voor het negatieve effect vanuit de algemene uitkering in verband met stijgende WOZ-waarden.

Belastingopbrengsten Forensenbelasting, voordeel € 68.000 (2024), € 67.000 (2025), 67.000 (2026) en 64.000 (2027)
De verwachting is dat de opbrengsten met betrekking tot de forensenbelasting hoger zullen zijn in 2024 en verder dan dat er op dit moment is begroot bij de PPN 2024-2027. Na inventarisatie blijken er meer objecten onder de forensenbelasting belast te worden waardoor er hogere opbrengst wordt verwacht.

Legesopbrengsten titel 1, voordeel € 32.000 (2024)
We verwachten hogere legesopbrengsten die vallen onder titel 1, omdat er meer rijbewijzen, identiteitskaarten en paspoorten zullen worden verstrekt in 2024. Het gevolg hiervan is dat tevens de afdracht aan het rijk per afgegeven document stijgt. Daarnaast worden er lagere opbrengsten verwacht voor naturalisatie en degeneratiekosten door werkzaamheden van nutsbedrijven. Per saldo is er sprake van een voordeel van € 32.000

Legesopbrengsten titel 2, voordeel € 284.000 (2024)
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zullen alle bestemmingsplannen en beheersverordeningen uit de huidige Wet ruimtelijke ordening worden vervangen door het “omgevingsplan”.
Dit betekent dat de artikelen en de tarieven in de leges verordening per 1 januari 2024 zullen worden aangepast. De aanpassing heeft als gevolg dat er onzekerheid is over inkomsten op dit onderdeel.
Op basis van de inkomsten uit het verleden en de voorlopige inschatting over 2024 zijn de opbrengsten verhoogd, dit betekend in 2024 een voordeel van € 284.000.

Beleidsveld 1.4 Bestuur

Vergoedingen raads- en commissieleden en rekenkamerleden, nadeel € 18.500 structureel
Jaarlijks indexeert het Rijk de vergoedingen die raadsleden en commissieleden ontvangen uit hoofde van hun functie. De financiële gevolgen van de vorige indexatie per 1 april 2023 waren nog niet eerder structureel doorvertaald in de begroting. Daarnaast wordt rekening gehouden met een indexatie voor 2024 en verder. De vergoeding voor externe leden van de rekenkamer was nog niet geraamd, deze wordt nu wel meegenomen.

Goed Goan, nadeel € 55.000 structureel
De raad zal in het laatste kwartaal van 2023 besluiten nemen over onderdelen uit het project Goed Goan. In de begroting houden we alvast rekening met enkele financiële consequenties van de invoering van een nieuw vergadermodel. We ramen de vergoeding voor een extra commissievoorzitter, presentiegeld voor commissieleden, een extra commissiegriffier en extra middelen voor raadscommunicatie omtrent het podium. Andere zaken, zoals eventuele inrichting van een extra vergaderzaal, zijn nog niet meegenomen.

Beleidsveld 1.5 Burgerzaken

Verkiezingen, nadeel € 25.000 structureel
Gebleken is dat het budget voor de verkiezingen structureel onvoldoende is, mede in verband met het uitbreiden van het aantal stembureauleden per stembureau. Totaal verhogen we het budget met € 25.000.

Beleidsveld 1.6 Overhead

Bijdrage SSC Ons, nadeel € 45.000 structureel
Er is een structurele extra kostenpost voor de uitbreiding van de aanwezigheid van de floorwalker van Ons. Deze is niet 8 uur maar 36 uur per week aanwezig op het gemeentehuis in Dalfsen. De kosten die daarvoor worden opgevoerd zijn, conform de begroting van Ons, € 45.000.

Beleidsveld 1.7 Overige gebouwen en gronden

Geen mutaties

Beleidsveld 1.8 Mutaties in reserves

Mutaties zie bijlage Reserves en voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 04/02/2024 09:57:17 met de export van 03/26/2024 16:13:43